Udsmykning og Skulptur
|
|
Uden titel. 1982 Stålskuptur, højde 7 m. Tórshavns Tekniske Skole En frit fabulerende abstraktion, hvori natur og teknologi forenes til en form, der både vækker associationer i retning af naturens organiske vækstformer og teknologiens aerodynamiske formgivninger af fly, rumfartøjer, missiler o.lign. Ånd og virkemidler bag denne skulptur rummer et nært og let opfatteligt slægtskab med det senere metalrelief på lufthavnsbygningen i Vagar |
Føroya Sparkassi Et af de tidlige værker, hvis mytologiske emne - oversat til nutidsbegreber - er den fare, mennesket udsætter sig for, og den pris, det kan komme til at betale, når det følger naturens skæbnesvangert dragende kalden: i sin stadige stræben for at komme naturen så tæt ind på livet som muligt for at fravriste den sine dybeste hemmeligheder, lader mennesket sig ofte lokke i døden. Når Nøkken – også kaldet Åmanden, Havmanden, eller Vandmanden – kalder, vil druknedøden ramme én af dem, der hører hans kalden og lader sig lokke til. I mange folkelige overleveringer har Nøkkens kalden karakter af musik: Nøkken er en fremragende spillemand, hans uimodståelige musik er fossens brusen, åløbets rislen, vindens susen eller havets rytmiske bølgeslag. Når mennesket fascineres og søger at lære hans spillekunst, giver han gerne fra sig; men, det menneske, der har tilegnet sig denne kunst, har til gengæld forskrevet sin sjæl til ham. Og på et eller andet tidspunkt vil han tage det liv, der tilhører ham. Naturmennesket, søfareren, eventyreren, den naturinspirerede kunstner Tróndur Patursson må ofte have følt sig beriget ved Nøkkens gunst og samtidig have tænkt over den pris, der kan være forbundet med at lade sig overøse af den. Skulpturen Nøkken har således i høj grad tillægges personlig relevans for kunstnerens eget vedkommende. |
|
|
Uden titel.
1987.
Glasskulptur med trappeopbygning og vandkunst i indkøbscentret SMS, Tórshavn. Foto: Viggo Rivad, 1987. Glas, jern og rislende vand; højde 11 m.; udsmykningen omfatter i alt 145 kvadratmeter glasmaleri. Et fascinerende og skelsættende skulturelt storværk, der samtidig blev starten til Tróndur Paturssons nære samarbejde med Per Steen Hebsgaard og hans dermed forbundne udfoldelse på glasmaleriets område. Som det ses strækker den skulpturelle udsmykning sig fra gulv til loft over flere etager, og man ville på forhånd antage det for aldeles umuligt at fastholde hele herligheden i ét og samme foto. Denne antagelse gøres – med små begrænsninger – til skamme, når fotografen hedder Viggo Rivad. |
|
Sparekassen Kronjylland Nyt hovedsæde med udsmykning af Trondur Patursson
Sparekassen Kronjyllands hovedsæde ligger på Tronholmen i Randers |
5 monumentale glasmalerier, 2002 fra det nye hovedsæde i Randers |
|
Glasmaleri, 98x328 cm. 2002 |
Glasmaleri, 98x429 cm. 2002 |
Glasmaleri, 98x511 cm. 2002 |
Under bygningens loft svæver Trondur Paturssons fugle |