Herunder følger en artikel bragt i
Kristelig dagblad 29. juni 2000
Over Havet under Himlen
Peter Birch
skriver fra Færøerne
Den færøske natur udgør i bogstaveligste forstand
grunden under den færøske kunstner Tróndur
Paturssons liv og kunst.
Tróndur Patursson, der regnes for en af de
fornemste nulevende færøske kunstnere, bor og
arbejder i den lille bygd Kirkebø en halv times
kørsel uden for Torshavn. Fra døren til det store
atelier er der en fantastisk udsigt ud over havet og
de stejle fjeldmassiver. Ved siden af atelieret
ligger Tróndur Paturssons hus, som han selv har
bygget af drivtømmer, der er kommet ind med strømmen
til kysterne omkring Kirkebø. Brede planker af
sibirisk lærketræ, der er blevet båret til Færøerne
af de stærke havstrømme nord om Sibirien og den
skandinaviske halvø.
Store borebiller har gnavet i en del af de planker,
der nu udgør væggene i den 56-årige kunstners hjem,
og har dermed efterladt et synligt bevis på, at
havet har et liv og en historie.
Det er også havets og fjeldenes historie, Tróndur
Patursson vil fortælle med sine abstrakte billeder
og sin glaskunst. Som glaskunstner har Tróndur
Patursson udsmykket flere kirker. Han har udført
store alterbilleder i glas til den nye Gøta Kirke på
Færøerne og den katolske kirke i Torshavn - begge
arbejder er fra første halvdel af 1990'erne.
Herhjemme er det indtil videre kun blevet til en
enkelt kirke, nemlig Tornbjerg Kirke i Odense, hvor
et stort alterbillede i glas blev indviet i dette
forår. Men en ny kirkelig udsmykningsopgave - i
udlandet - er på vej.
Tróndur Patursson har netop afleveret de første
skitser til en kirkerude, der efter planen skal
opsættes i katedralen i Newcastle til minde om de
mange søfolk, der mistede livet på Nordatlanten og
Nordsøen under Anden Verdenskrig. Det er en kreds af
folk med tilknytning til den nu nedlagte danske
sømandskirke i Newcastle, der har bedt Tróndur
Patursson om at udføre opgaven.
- Der er ingen grund til at kopiere naturen - den er
så stærk i sig selv. Så skal man til at konkurrere
med Vorherre, og det kan man ikke. Men man kan gøre
noget andet. Man kan synliggøre det usynlige, siger
Tróndur Patursson om sin kunst og refererer en
samtale, han havde med forfatteren og maleren
William Heinesen i midten af 1960'erne. Som formand
for den færøske kulturforening skulle Heinesens
bevillige Tróndur Patursson 1200 kroner til et
studieophold på Glyptoteket i København - men først
ville Heinesen vide, om Tróndur Patursson troede på
trolde.
- Jeg svarede, at jeg i hvert fald troede på, at der
er noget mellem himmel og jord, som er uforklarligt,
fortæller Tróndur Patursson, der fik pengene og det
kunstneriske råd af Heinesen, at han skulle stræbe
efter at synliggøre det usynlige.
- En sten er ikke bare en sten. Vi ved, at den har
en struktur, at den er blevet til gennem vulkansk
aktivitet; den rummer en sjæl og en historie, som
kunsten kan trænge ind i. I modsætning til det her
cementgulv. Det er stendødt, siger Tróndur Patursson
om gulvet i atelieret.
Tróndur Patursson tager ofte sin lille båd og sejler
tæt ind under de stejle fjeldsider omkring Kirkebø.
Samspillet mellem havet og fjeldvæggene, der
gennemskæres af spalter og fordybninger, er et
gennemgående motiv i en række store abstrakte
billeder, der alle har titlen Naturinspireret. Lige
nu er Tróndur Patursson ved at lægge sidste hånd på
tre af dem - alle malet som sorte, næsten
kalligrafiske, spor på en dybtblå bund. Ultramarin
kaldes farven, der blandt andet har den egenskab, at
det ikke er til at afgøre, om den er nær eller
fjern.
- Leonardo da Vinci sagde om den, at den er dyb som
havet og høj som selve atmosfæren, siger Tróndur
Patursson, der netop af den grund bruger farven,
fordi han med sine billeder vil skabe »en kosmisk
fornemmelse af det indre hav og indre fjeld«.
Kongsbønder
Tróndur Patursson er født i Kirkebø i 1944. Hans
slægt har siden 1550'erne været kongsbønder i den
lille bygd, som i middelalderen var bispesæde på
Færøerne. Færøernes ældste kirke, der er fra I
100-tallet, ligger helt ud til kysten og lidt derfra
ligger den imponerende ruin af Magnus-katedralen,
der stammer fra omkring år 1300.
Det er i dag Tróndur Paturssons tvillingebror, Påll,
der sidder som kongsbonde Kirkebø som den 16. gene
ration i familien Patursson. En halv time imellem
dem afgjorde, hvem, der skulle føre
familietraditionerne videre. Det gav Tróndur
Patursson frihed til at skabe sig en tilværelse som
maler -men han kunne ikke drømme om at flytte fra
Kirkebø.
- De historiske bevidsthed er stor på Færøerne, hvor
de fleste kan føre deres slægt langt tilbage, siger
Tróndur Patursson, der beskriver kunstneren som en,
der har »det ene ben langt ude i fremtiden, og står
med det andet bagude i kulturen«.
- Det er derimellem du skal arbejde med kunsten, og
det er meget svært, siger Tróndur Patursson, der fra
barnsben er opvokset med kirkegang som en integreret
del af tilværelsen.
- Min farfar var klokker, min far var degn og nu er
det min bror. Vi har altid været vant til at komme i
kirken, når præsten var der, siger Tróndur Patursson,
der rækker sin hånd frem, når han skal sætte ord på
sin tro.
- Om du så sætter alle verdens videnskabsmænd sammen
i 10 år, så ville de ikke kunne skabe en hånd som
denne her. Om jeg er bevidst kristen eller ej? - det
er svært at sige. Men jeg tror på skabelsen og
godheden og på at man skal leve det her liv, så godt
som man kan. Den kosmiske helhed er så kraftfuld og
fantastisk, at man er nødt til at tro på den, siger
Tróndur Patursson.
Blå Bog
Tróndur Patursson er født i 1944 i Kirkebø, hvor
han stadig bor og arbejder. Han regnes for en af de
betydeligste færøske kunstnere i efterkrigstiden.
Han modtog l 1960'erne undervisning af den moderne
færøske kunsts pioner, Ingalvúr av Reyni, og
videreuddannede sig på Glyptoteket i København
(1965-66), Kunsthåndværkerskolen i Voss ved Bergen
og på Kunstakademiet i Oslo. Han er især berømt for
sine glasbilleder, der laves i tæt samarbejde med
Per Hebsgaards glasværksted i København. Tróndur
Patursson har lavet glasbilleder til flere kirker:
Gøta Kirke (1991-93), den katolske kirke i Torshavn
(1993) og Tørnbjerg Kirke i Odense (2000). Et stort
værk, Kosmisk Rum, der består af malet glas og
spejle indgår i den faste udstilling på Museet for
Dansk Kunst, Randers Kunstmuseum.
Peter Birch |
|