En
introduktion til Tróndur Paturssons kunst i
anledning af særudstillingen KOSMISK RUM
Af
Finn Terman Frederiksen
Museumsleder, Randers Kunstmuseum
Tróndur Patursson, færing,
født 1944 i Kirkjubøur. Efter et par vintres privat
undervisning hos Ingálvur av Reyni videreuddannede
hans sig 1965-66 i København, hvor han fik
tegneundervisning hos Hans Christian Høyer på
Glyptoteket. Senere gik han på Kunsthåndværkerskolen
i Voss ved Bergen, var en tid i lære hos
billedhuggeren Ståle Kyllingestad og blev derefter
optaget på Kunstakademiet i Oslo, hvor han i tre år
gik på malerlinien hos Reidar Aulie og Halvdan
Ljøsne. Tróndur Patursson er i dag højt anerkendt
både som maler og billedhugger; især er han berømt
for sine vidunderlige glasmalerier, hvoraf der især
er grund til at fremhæve hans arbejder i Gøta Kirke
(1991-94) og Thorshavns Katolske Kirke (1993) samt
den store spejl- og glas-installation Kosmisk rum ,
der kendes i tre udgaver fra 1995,1997 og 1998. Hans
værker besjæles af en særegen kosmisk naturfølelse,
der altid har været en levende del af hans væsen,
men som han derudover har næret i sit sind gennem
deltagelse i en række eventyrlige ekspeditioner på
klodens store oceaner med den irske søfarer Tim
Severin, senest i fjor, da han i den vestlige del af
Stillehavet deltog i Severins udforskning af den
farefulde form for hvalfangst, der skildres i Herman
Melvilles roman Moby Dick og stadig praktiseres i
lignende form af regionens filippinske, malaysiske
og polynesiske fiskere. I lighed med tidligere bøger
af Severin har Tróndur Patursson også tegnet
illustrationer til bogen om dette togt, In Search of
Moby Dick. Quest for the White Whale (1999). Tróndur
Patursson er stadig fast bosiddende i den færøske
bygd, hvor han er født og opvokset. Her har han et
stykke oppe ad fjeldskråningen over bygden
opført et stort hus med
atelier, bygget med egne hænder af det drivtømmer,
som havet har skænket ham gennem årene.
At gøre det usynlige
synligt
Den færøske
billedkunsts historie rækker ikke langt tilbage i
tiden. Dens udgangspunkt var en række talentfulde
autodidakters udfoldelse i årene omkring 1900, og
endnu så sent som i 1930’erne stod den færøske
kunstscenes aktører stadig med "den ene fod i
dillettanteriet eller hobby-maleriet", som en af de
navnkundigste selvlærte, forfatteren og maleren
William Heinesen, udtrykte det.
Den sene
udvikling af en egentlig færøsk kunst forbandt sig
med en påfaldende konservativisme i fastholdelsen af
en rent figurativ naturfortolkning. De færøske
kunstneres foretrukne emne var forståeligt nok det
barske og storladne landskab, der omgav dem: hav,
fjeld og bygd, fremstillet under døgnets og
årstidernes forskellige vejrlig og lysforhold.
Generation efter generation forblev færingerne
deciderede naturalister, der gjorde det evindelige
yndlingsmotiv - bygden ved havet – til en national
"arketype", som efterhånden truede med at ende i ren
trivialisering. Den udtalte træghed og uvilje i
forholdet til at eksperimentere sig frem til en
færøsk frugtbargørelse af den internationale
modernismes genstandsløse udtryksformer blev først
brudt i og med Ingálvur av Reynis nonfigurative
pionerindsats fra 1960’erne fremefter. Gennem sit
eget maleris tiltagende abstrakte formsprog og sit
virke som underviser lærte Reyni sine yngre
landsmænd, at et kunstværk godt kan være fyldt til
bristepunktet af færøsk sind og erfaringsliv, selv
om det er uden genkendelige figurative referencer
til hav, fjeld eller bygd.
Blandt dem i
det næste slægtled, som for alvor har taget de
abstrakte udtryksmuligheder til sig, er Tróndur
Patursson, der faktisk påbegyndte sin vej til
kunsten som elev hos Reyni.
Alle Tróndur
Paturssons værker er naturinspirerede, men aldrig
direkte naturgengivende. Hans temperabilleder og
glasmalerier rummer organisk-abstrakte
formstrukturer, der nok har udgangspunkt i
kunstnerens oplevelse af skyer, havbølger,
fjeldformationer m.v. , men bestemt ikke afbilder
disse naturfænomener i entydigt genkendelig form.
Kunstneren kalder selv det abstrakte formsprog i
sine billeder for en art kalligrafi, hvormed det
lykkes ham at fastholde nogle af de
hemmelighedsfulde tegn, naturfænomenerne viser ham.
Han har med andre ord oversat sin naturoplevelse til
abstrakt billedskrift. Betegnelsen kalligrafi virker
især træffende om kunstnerens seneste
temperabilleder, hvor den sorte "tegnstruktur"
undertiden kommer til så udpræget grafisk, at den
får en vis lighed med japanske tusch-kalligrafier.
Lad os se
lidt nærmere på, hvorledes kunstneren udtrykker sig
i disse nyeste serier af temperabilleder, som alle
bærer fællesbetegnelsen Naturinspireret og hvoraf et
bredt udvalg ses på Randers Kunstmuseums aktuelle
udstilling. Mange af disse arbejder bygger på én og
samme grundoplevelse:
I stille vejr
ynder kunstneren at sejle sin lille båd tæt ind
under stejle fjeldsider og på skitseblokken
fastholde nogle af de formstrukturer, der aftegner
sig i klippeformationerne dér; blandt de hovedtræk,
han hæfter sig ved, er dette, at den gråsorte
fjeldvægs utilnærmelige, dystre basalt her og der
gennembrydes af spalter, der aftegner sig i
vægmassivet som dybsorte lodrette skår og samtidig
byder på fysiske adgangsveje til at bestige fjeldet
for at nå op i lyset på toppen.
Hjemme i
atelieret omsættes disse naturindtryk i serier af
billeder, der gentager det samme hovedtema i talløse
variationer: den stejle fjeldvæg bliver i malerierne
til en nuanceret, farvestærkt lysende, enten rød,
grøn, gul eller blå grund, overlappet af
uregelmæssige sorte formstrukturer, der mod
billedmidten synes at løbe sammen i en lodret,
spaltelignende hovedformation.
At disse
billeders organiske former er dybt naturinspirerede,
er tydeligt nok. Samtidig vil ingen føle sig fristet
til at opfatte billederne som direkte
naturgengivende. Af mange grunde, bl.a. den helt
unaturalistiske lysvirkning: "Fjeldvæggen" synes
gennemlyst indefra, og denne modlysvirkning
"skubber" de sorte former "frem", således at det,
der for en naturalistisk opfattelse må ses som sorte
fordybninger i fjeldet, i stedet "svæver" helt
naturstridigt som mørke silhuetter "foran" den
lysende grund. Dermed opstår også en egenartet
"omvendt" rumvirkning, som er en vigtig del af
kunstnerens intentioner. I kollegiale diskussioner
med bl.a. Ingálvur av Reyni om det nonfigurative
maleris ophævelse af det perspektiviske billedrum
har Tróndur Patursson altid gjort gældende, at der i
det abstrakte billede er - og skal være – et "rum",
d.v.s. en eller anden form for dybdevirkning
byggende på billedets lys-mørke-kontraster , på de
enkelte farvers rumlige egenskaber eller lignende.
Det er væsentligt for Patursson, at billedet
fremtræder som andet og mere end en todimensional
flade: den rumlige virkning er nemlig en afgørende
forudsætning for, at billedet bliver i stand til at
opfylde sin primære formålsbestemmelse "at gøre det
usynlige synligt", udtrykke følelsesmæssige og
åndelige dimensioner i den menneskelige tilværelse
og eksempelvis forholde sig til overnaturlige
realiteter det religiøses erkendelsesrum.
Når Tróndur
Patursson således maler det lysende fjeld, maler han
ikke mere noget, han ser, men derimod noget, der
rører sig i hans sind, en åndelig og følelsesmæssig
kommunikation med fjeldet som et levende og besjælet
univers, d.v.s. som en verden, hvis indre er
befolket af væsener og kræfter. Stenen,
mineralrigets massive grundsubstans, gennembrydes og
bliver til rum, fyldt med liv og kraft, der sprænger
klippemassivets døde hylster indefra og vælder os
lysende i møde som en art glødende magma.
Der er med
andre ord vendt grundigt op og ned på tingenes orden
som vi kender den fra det fysiske univers. Billedets
synliggørelse af åndelige realiteter bag den ydre
verdens fænomener kræver ingen forklarende
kommentarer. Man forstår Tróndur Paturssons
fascination i forholdet til middeladerkatedralernes
religiøse glasmalerier og dermed baggrunden for hans
eget intense arbejde med en moderne videreførelse af
det bagfra gennemlyste glasmaleri, der tydeligvis
har inspireret ham til den særlige
lys-mørke-opbygning i temperabillederne.
Kosmisk rum
Det daglige
inspirationsgrundlag i nærkontakten med den færøske
natur udvides og beriges for Tróndur Paturssons
vedkommende af dramatiske ekspiditioner på
verdenshavene med den irske søfarer Tim Severin, der
har specialiseret sig i at klarlægge forholdet
mellem virkelighed og fiktion i berømte historiske
eller skønlitterære beretninger om menneskers evne
til at klare ekstreme udfordringer i naturen.
Tróndur Patursson har tidligere deltaget i seks af
Severins ekspeditioner, hvorunder mandskabet
udsattes for svære belastninger og lærte naturens
storhed at kende på godt og ondt. Den første sørejse
med Severin var The Brendan Voyage i 1977.
Udgangspunktet var den overleverede skriftlige
beretning om, hvorledes den irkse munk Brendan for
1500 år siden fremstillede et primitivt fartøj af
oksehuder udspændt over et træskelet og sejlede over
Atlanten fra Irland til Newfoundland i det. Severin
og hans mandskab byggede en tilsvarende båd,
krydsede Atlanten i den og beviste således, at der
var realiteter i Brendans påstand. Tróndur Patursson
er, mens denne artikel skrives, netop ude på sit
syvende togt med Severin: ekspeditionen finder sted
i Det Caribiske Hav, og emnet er en undersøgelse af
den fantastiske overvelsesberetning i Daniel Defoes
Robinson Crusoe.
Det
overordnede kunstneriske udbytte af sørejserne med
Severin er en styrkelse af dén kosmiske
naturfølelse, som er det egentlige kunstneriske
arbejdsgrundlag i Tróndur Paturssons sind. Han har
selv formuleret det sådan i forbindelse med
Brendan-ekspeditionen:
" 52 døgn i
en åben båd giver meget godt den naturfølelse, som
jeg simpelthen har brug for. Man kommer væk fra
civilisationen, og man har kun vinden, strømmen og
havet at forholde sig til. Jeg sov helt fremme i
båden, og da den var lavet af skind, kunne jeg føle
hver eneste bevægelse i havet – man kom på den måde
helt ind i havets rytme. Det var vigtigt for mig.
For at kunne arbejde med "vandfølelsen" og mystikken
og den kosmiske fornemmelse i havet, så må man have
opholdt sig ganske længe på havet. Man kan ikke
bruge det direkte i kunsten naturligvis, men det går
stærkt ind i underbevidstheden, og her dukker det
frem under arbejdet med kunsten."
Den citerede
udtalelse stammer fra kataloget til den udstilling
på Brandts Klædefabrik i Odense, hvor han i 1997
præsenterede den enestående installation Kosmisk
rum, der nu tilhører Randers Kunstmuseum og netop er
åbnet permanent for offentligheden i forbindelse med
den aktuelle udstilling i Randers. Kosmisk rum er
indtil videre den mest forunderlige frugt af Tróndur
Paturssons oplevelse på havene; kunstneren har i
førnævnte katalog selv beskrevet dette hovedværks
udspring i en af sørejserne med Severin:
"Det som har
givet mig mest rent kunstnerisk er turen på
bambusflåden fra Kina til Amerika i 1993 (China
Voyage). Den varede i 106 dage – det er lang tid –
man er isoleret i fire måneder på havet – man ser
simpelthen ikke andre skibe. Det er jo ikke et skib,
men en flåde, der er i direkte kontakt med vandet –
undertiden står man i vand op til knæene, man bliver
en del af havet. Man ved, at man har 6.000 meter
vand under sig, og en uendelig himmel over sig. Kun
den kosmiske følelse rundt om én eksisterer. Det var
den rejse, der gav ideen til Container-udstillingen
i 1996 og det rum, jeg nu har bygget op i
Kunsthallen Brandts Klædefabrik, hvor man gennem en
effekt af glas og spejle føler sig i et uendeligt
rum. Når man går ind på spejlgulvet, er det som at
gå på vand."
Med sin store
installation søgte Tróndur Patursson altså at
videregive den kosmiske rumfølelse, der fyldte ham
på tømmerflåden midt i Stillehavet. Om – og i
hvilket omfang – det er lykkedes, kan kun han selv
bedømme, men installationen er i hvert fald
virkningsfuld.
Den
oplevelse, der er forbundet med at opholde sig i
dette rum, er ganske forunderlig. Den samlede effekt
af glas og spejle påvirker opleverens evne til at
orientere sig rumligt: gulvet spejler rummet (og én
selv) i en endeløs række af gentagelser, der
fortaber sig perspektivisk i dybden som en bundløs
"tunnel" . Over hovedet er der efter alt at dømme
heller intet loft, idet loftet også er en uendelig
"tunnel" af spejlinger opadtil. Man befinder sig
altså ligesom frit svævende i en slags
"elevatorskakt" – midt imellem Himmel og Helvede, om
man så må sige. Sidevæggenes glasmalerier viser et
mangefarvet spil af abstrakte former, den føromtalte
karakteristiske "kalligrafi", der gennemlyses udefra
og styrker opleverens sære følelse af at svæve
vægtløst midt i et kosmisk rum. Virkningen er så
stærk og livagtig, at mange af udstillingens
besøgende ikke har vovet at træde ind på
installationens spejlgulv: alene et kik ind gennem
døråbningen har fået dem til at vige forskrækkede
tilbage fra "den svimlende afgrund" foran sig!
Det
kunstneriske formål med Kosmisk rum er naturligvis
ikke bare at skabe et stykke underholdende
sansebedrag. Tróndur Patursson vil gøre det usynlige
synligt, bringe os i berøring med en realitet, som
overstiger vore svage sansers formåen og som vort
intellekts begrænsede fatteevne heller ikke magter
at fastholde: verdensaltets grænseløse udstrækning.
Hverken mere eller mindre.
Finn Terman Frederiksen |